Arama yapmak için lütfen yukarıdaki kutulardan birine aramak istediğiniz terimi girin.

Alman Sigorta Hukukunda Ombudsmanlık

Ombudsmann in German Insurance Law

Ferhat YILDIRIM

Günlük hayatta yaşanan ihtilaflar, yanlış anlaşılmalar, dinlemek için tarafların birbirine vakit ayırmaması, emtapti kurma yetisinin yokluğu gibi bir çok neden uyuşmazlık ve ihtilafların doğmasına sebebiyet vermektedir. Her ihtilaf, her uyuşmazlık açısından yargı yolunu yegane çözüm yolu olarak belirlemek, uyuşmazlık yaşayan taraflar açısından hem maddi hem de manevi açıdan yorucu olabilir. Bu bağlamda tüm dünyada da yaygın şekilde uygulanan Alternatif Uyuşmazlık Çözüm Yöntemleri (AUÇ) değer kazanmaktadır. Bu çalışma ile özellikle sigorta hukuku alanında sigortacı ve sigorta ettiren arasında sigorta sözleşmesinden kaynaklanan ihtilaflar açısından yargı yoluna gitmeden uyuşmazlığın çözülmesine imkan veren ve Almanya’da uygulanan alternatif uyuşmazlık çözüm yöntemlerinden biri olan Sigorta Ombudsmanlığı kurumuna, Sigorta Ombudsmanlığı Prosedür Yönetmeliği (VomVO) kapsamında yer verilmiş, incelenmiştir.

Ombudsmanlık, Sigorta, Alternatif Uyuşmazlık Çözüm Yöntemi, VomVO.

Disagreements or misunderstandings that are experienced during daily life, the failure of the parties to take time to listen to each other, the lack of ability to empathize and many other reasons cause the emergence of disputes and conflicts. Determining litigation as the sole dispute resolution method for each and every dispute and conflict may be tiring for the parties in a dispute both financially and morally. In this respect, Alternative Dispute Resolution (ADR) Methods which are started to be widely and globally pursued prove to be valuable. This study focuses on and examines one of the alternative dispute resolution methods available in Germany, which allows the settlement of disputes arising, in particular in insurance law, from the insurance agreement between the insurer and the policy holder, without having to recourse to litigation; namely the Insurance Ombudsman Association, within the scope of the Insurance Ombudsman Procedure Regulation (VomVo).

Ombudsman, insurance, Alternative Dispute Resolution (ADR), VomVO.

§ 1 GİRİŞ

Obudsmanlık kurumu, kamu yönetiminin denetlenmesi adına uygulanan denetim yöntemlerinden biri olarak karşımıza çıkmaktadır. Kökeni1 çok eskilere dayanmasına karşın, Türkiye’de Ombudsmanlık kurumu 2012 yılında çıkarılan 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kanunu2 vasıtası ile hayata geçirilmiş ve kısa sürede uygulamada etkin hale gelmiştir. Türk Hukuk sisteminde Ombudsmanlık (Kamu Denetçiliği) sadece kamu hukuku açısından, yani idarenin işlem ve eylemleri nedeniyle hak ihlaline uğradığını dile getiren kişiler tarafından kullanılan, idarenin denetimini sağlayan bir alternatif yol olarak kabul edilmektedir.

Mukayeseli hukuk incelendiğinde Ombudsmanlık kurumunun Türkiye’de olduğu gibi sadece kamu hukuku alanına özgülenmesi söz konusu olmayıp, özel hukukun bir çok alanında da Ombudsmanlık kurumuna yer verildiği görülmektedir3.

Ombudsman kelimesi köken olarak İsveç dilinden gelmektedir. İsveç dilinde aracı anlamına gelmekte olan „ombuds“ ile kişi anlamına gelen „man“ kelimesi aracı kişi anlamını taşımaktadır. Ombudsmanlık terimi, ombudsmanlık kurumunun uygulandığı ülkelerde farklı isimlerle adlandırılabilmektedir. Örneğin; Türkiye’de „Kamu Denetçisi“, Fransa’da „Le Mediateur“, Hollanda’da „Nationale Ombudsman“, İspanya’da „Defensor del Pueblo“, Avusturya’da „Volksanwaltschaft“, Arap ülkelerinde ise, „Vali el Mezalim“ olarak isimlendirilmektedir4.