Arama yapmak için lütfen yukarıdaki kutulardan birine aramak istediğiniz terimi girin.

Göçmen Çocuğun Eğitim Hakkı

Immigrant Children’s Right of Education

Selminaz ADIGÜZEL

Eğitim hakkı, diğer haklar içinde en önemli haklardan birisi olarak öne çıkmaktadır. Bu hak Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nde korunmamaktadır. Fakat eğitim hakkı, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi Ek 1 No.lu Protokol’ün 2. maddesince korunmaktadır. Bu çalışmanın amacı, göçmen çocuğun eğitim hakkının uluslararası sözleşmelerde ne şekilde yorumlandığının, bu çerçevede hangi değer ve ilkelerin temel alındığının, bunların eğitim alanında karşılaşılan sorunlara adil çözümler getirmeye elverişli olup olmadığının tespiti, değerlendirilmesi ve belirlenen sorunlu alanlar yönünden çözüm önerileri getirilmesidir.

Göçmen Çocuğun Eğitim Hakkı, Çocuk Hakları, Dünyada Göç Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, Uluslararası Sözleşme.

Right to education emerges as one of the important rights in the other rights. This right isnt protected by the European convention human rights, but right to education is protected by the European convention human rights, Additional Protocol Article 2 of the no. I. This study is to explain the acknowledged contentand scope of the immigrant childs right to education, identify and evaluate how the right to education for immigration children has been interpreted by the ECHR, in this context, which values and principles have been used in that interpretation, whether such values and principles are appropriate or not to produce fair solutions to the problems encountered in the field of immigration children education and finally to make recommendations relating to said problematic areas. İn this sense, firstly the immigration children‘s right to education have been reviewed in the international Law.

The Right to Education for Immigration Children, Child’s Rights, Migration in the World, The European Convention on Human Rights, International Agreement.

GİRİŞ

21. yüzyılda gelişmiş pek çok ülkede eğitim yöneticileri, alternatif eğitim, evde eğitim gibi çeşitli eğitim metotları üzerinde çalışırken gelişmekte olan birçok ülkenin eğitim yöneticileri, ekonomik, sosyal, kültürel, (din, savaş, terör ve doğal afetler vb.) nedenlerle evinden göç etmek zorunda kalan çocukların eğitimi üzerinde çalışmaktadır. Ortadoğu’daki politik ortam, her geçen gün karmaşık bir hal aldıkça Türkiye’ye göç artmaktadır. Nüfusun, devamlı yaşam bölgelerini kişisel olarak ya da aileler ve gruplar halinde terk edip, geçici veya sürekli olarak yaşamak amacıyla bir başka yere gitmesi hareketine göç denmektedir1. Uluslararası sözleşmeler gereği devletler, hem kendi vatandaşlarını dil, tarih, ülkü birliği içinde eğitmek, hem de toprakları üzerinde bulunan mülteci, sığınmacı göçmen insanlara eğitim hizmeti vermekle görevlidirler.

2011 yılından bu yana üç milyonu aşkın Suriyeli mülteciye kapılarını açan Türkiye, son beş yılda yıllık ortalama 5 milyar dolar ve toplamda 25 milyar dolarlık bir harcama yaparak (kamu, sivil toplum kuruluşu ve özel sektör) mülteci sorununa en fazla kaynak aktaran ülke konumuna gelmiştir. Bu dönemde aktarılan kaynak, uluslararası alanda Birleşmiş Milletler, Avrupa Birliği gibi kuruluşlar nezdinde oluşturulan fonlar düzeyindedir2.

Eğitim ve öğretimi sadece kuramsal olarak sağlamak gerçek bir eğitim ve öğrenim hakkı sağlamaya yeterli değildir. Eğitim ve öğretimin bir hak olabilmesi için onun insan kişiliğinin tam gelişmesini sağlamaya ve onun aklının özgürleşmesine yönelik olmalıdır. Bu nedenle, eğitim yerlerinin her türlü sağlık koşuluna sahip olması gerekir3.