Arama yapmak için lütfen yukarıdaki kutulardan birine aramak istediğiniz terimi girin.

Marka Başvurusunun Yayımına İtiraz Aşamasında Kullanımın İspatı Talebi

The Request of Proof of Use in Opposition Proceeding of Trademark Applications

Başak ÖZKÖK

Ticari hayatta tescilli marka sahibi olmak giderek artan bir öneme sahiptir. Ancak tescilli markalar piyasada ciddi bir şekilde kullanılmıyorsa başka marka başvurularının tescil edilmesine engel olur ve serbest rekabet düzeninin işleyişini sınırlar. Marka kullanımının taşıdığı değeri dikkate alan 6769 sayılı Sınai Mülkiyet Kanunu bu hususta yeni düzenlemeler getirmiştir. Çalışma konumuz, kullanılmayan tescilli markalara dayalı olarak karıştırılma ihtimali gerekçesiyle marka başvurularının yayımına itiraz edilmesine engel olmayı amaçlayan kullanımın ispatı talebidir. Konu, hukuki niteliği ve maddi hukuk yönünden mehaz düzenleme olan Avrupa Birliği mevzuatı ve uygulaması ile karşılaştırmalı olarak ele alınmıştır.

Tescilli Marka, Marka Kullanımı, Yayıma İtiraz, Karıştırılma İhtimali, Kullanımın İspatı.

Having a registered trademark has an increasing importance in commercial life. However, if registered trademarks are not used seriously in the market, they prevent the registration of other trademark applications and limit the functioning of the free competition system. The Industrial Property Law no. 6769, which takes into consideration the value carried by the use of the trademark, has introduced new regulations on this subject. Our subject matter is the request of proof of use, which aimed preventing opposition to the publication of trademark applicants on the grounds of the likelihood of confusion based on non-used registered trademarks. The subject is addressed in comparison with the legislation and practice of the European Union, which is the original regulation, in terms of the legal character and material law.

Registered Trademark, Use of Trademark, Opposition Proceeding, Likelihood of Confusion, Proof of Use.

I. Markanın Kullanılması Kavramı ve Kullanımın İspatı Müessesesinin Hukuki Dayanağı

Marka, kazanç elde etmek için üretilen malların ya da sunulan hizmetlerin ticari kaynaklarını gösterebilmek ve onları ayırt edebilmek amacıyla kullanılır. İşlevlerini yerine getirebilmesi ve kullanılmama gerekçesiyle hakkın kaybedilmesi riskinin önüne geçilebilmesi için markanın kullanılması gerekir.

Doktrinde “markanın kullanılması” kavramı için farklı tanımlar verilmektedir. Tekinalp’e göre, bir teşebbüsün mallarını ve/veya hizmetlerini diğer teşebbüslerin aynı ve benzer mallarından ve/veya hizmetlerinden ayırt edebilmek için, bu teşebbüse ait markanın ticaret alanına konulması, uygulamaya sunulması markanın kullanılması anlamına gelmektedir1. Arkan da markasal kullanmayı, işaretin bu işareti taşıyan malların/hizmetlerin köken itibarıyla diğer mallardan/hizmetlerden ayırt edilmesini sağlamaya yönelik olduğunun alıcılar tarafından anlaşılmasını mümkün kılacak şekilde kullanılması olarak tarif etmektedir2.

Çalışma konumuz bakımından marka tescil süreci içerisinde marka kullanımına hukuki sonuç bağlanan aşama, marka başvurularının yayımına itiraz aşamasıdır. Yayıma itiraz halinde başvuru sahibi kullanımın ispatını talep ederse, itirazın incelenmeye değer bulunması itiraz sahibinin markasını kullandığını ispat etmesi koşuluna bağlı olacaktır.