Arama yapmak için lütfen yukarıdaki kutulardan birine aramak istediğiniz terimi girin.

Riskli Alanlarda Maliklerin Uygulamasında 2/3 ile Kararlar Alınması ve Bu Alınan Kararlar Doğrultusunda İdarenin Kararları Uygulama Olanağı ve Görevi

Making Decision by 2/3 at Owners’ Implementation in Risky Area, and Through These Decisions Probability of Carrying into Effect Sentences by Administration and Duty of Administration

Engin Koçaklı

6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkındaki Kanun kapsamında riskli olarak tespiti yapılmış ve risk tespiti kesinleşmiş yapılarda tahliye ve yıkım sonrasında yapılacak uygulamalar 6306 sayılı Kanun’un 6. maddesinde düzenlenmiştir. Bu makalede, riskli alanlarda, rezerv yapı alanlarında ve riskli yapılarda Kanun kapsamında maliklerce oybirliği ile karar alamamaları sonucunda 2/3 çoğunlukla karar alma süreçleri, çoğunluğun almış olduğu bu uygulamalara ilişkin iş ve işlemlerin idarece nasıl uygulanacağı, 2/3 çoğunluğun almış olduğu kararın, açıkça 1/3 paydaşlar aleyhine adaletsizlik ve haksızlık teşkil etmesi durumunda idarenin 1/3 paydaşların paylarını satışa çıkartıp çıkartamayacağı veya idarenin ortak protokole uygun hareket edip edemeyeceği, çoğunluğun görüşüne katılmayan 1/3 azınlığa ilişkin riskli alan ve yapılarda uygulama sürecinin nasıl işleyeceği, 2/3 çoğunluğun sağlanmasında karar nisabının nasıl hesaplanacağı hususlarında açıklama yapılıp, Kanun’un uygulamasına yönelik öneriler getirilecektir.

Gönüllülük, Uygulama Süreci, Afet, Riskli Yapı ve Alan, 2/3 Çoğunluğun Karar Alması, Çoğunluğun Görüşüne Katılmayan 1/3 Azınlık, Oybirliği, Yeniden Yapım, Değer Tespiti, Takdir Hakkı, Adaletsizlik ve Hakkaniyet, Karar Nisabı, İdareye Düşen İş ve İşlemler.

Implementations after evacuation and demolition is enacted on number of 6306th law's 6th clause which are within the scope of about the law which is number 6306 with the name “Law on the Conversion of the Areas under the Risk of Catastrophe” regarding the structure which is determined as risky place and whose risk assessment is mandatory. The aim of this article is to briefly explain several subjects. Firstly result of decision making process of 2/3 majority owners who can't decide unanimously about risky areas, reserve structre areas and risky structures by under the law. Secondly, how will work and procedures will be implemented by the administration which are determined by the majority. Thirdly, when the decision taken by 2/3 majority is clearly unfair and unjust for the 1/3 shareholders, whether administration sell property of 1/3 majority or observe common protocol. Fourthly, how will implementing process which are risky area and risky structure regarding 1/3 majority works. Lastly, there will be explanations about how will be quorum calculated while creating 2/3 majority and there will be advices for implementing this law.

Volunteering, Implementation Process, Catastrophe, Risky Structure and Area, The Decision by 2/3 Majority, 1/3 Minority Which Doesn’t Agree Decision Taken By Majority, Reconstruction, Valuation, Judicial Discretion, Inequity and Equity, Quorum, The Works and Procedures Done by Administration.

§ Giriş

Hukukumuzda kentsel dönüşüme ilişkin ilk düzenleme 20.07.1966 tarihli 775 sayılı Gecekondu Kanunu sayılabilir1. Bu Kanun’u sırasıyla 24.02.1984 tarihli 2981 sayılı İmar ve Gecekondu Mevzuatına Aykırı Yapılara Uygulanacak Bazı İşlemler ve 6785 sayılı İmar Kanunun Bir Maddesinin Değiştirilmesi Hakkındaki Kanun, 17.03.1984 tarihli 2985 sayılı Toplu Konut Kanunu, 03.05.1985 tarihli 3194 sayılı İmar Kanun’u takip etmiştir. Kentsel dönüşüme yönelik ilk doğrudan çalışma 04.03.2004 tarihli 5104 sayılı Kuzey Ankara Girişi Kentsel Dönüşüm Projesi Kanunu’dur. Bu Kanun’u 16.06.2005 tarih ve 5366 sayılı Yıpranan Tarihi ve Kültürel Taşınmaz Varlıkların Yenilerek Korunması ve Yaşatılarak Kullanılması Hakkındaki Kanun ile 03.07.2005 tarihli 5393 sayılı Belediye Kanununun 73. maddesi takip etmiştir. Kentsel dönüşüm ile ilgili en kapsamlı düzenleme ise, 16.05.2012 tarihli 6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun’dur. Ayrıca bu Kanun’un uygulamasını göstermek amacıyla Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanunun Uygulama Yönetmeliği2 yayınlanmıştır.

6306 sayılı Kanun’un 1. maddesinde Kanun’un amacı “Afet riski altındaki alanlar ile bu alanlar dışındaki riskli yapıların bulunduğu arsa ve arazilerde, fen ve sanat norm ve standartlarına uygun, sağlıklı ve güvenli yaşama çevrelerini teşkil etmek üzere iyileştirme, tasfiye ve yenilemelere dair usul ve esasları belirlemek” olarak belirtilmiştir. Daha önce yapılan düzenlemeler, afet meydana geldikten sonra meydana gelen zararları gidermeye yönelikken, 6306 sayılı Kanun ile bireylere sağlıklı ve güvenli yaşama alanı oluşturmak hedeflenmiştir3.

Bilindiği üzere, ülkemizin topraklarının %66’sı, nüfusunun ise %71’i deprem tehlikesi altındadır. Ülkemizde yaşanan ve birçok kişinin ölümü ile sonuçlanan depremlerde mevcut yapıların büyük bir kısmının dayanıklı olmadığı anlaşılmış olup, 6306 sayılı Kanunun Tasarı Metni’nde, Kanun’un yapılış amacının ülkemizde yaşanan depremler olduğu gösterilmiştir4.