Arama yapmak için lütfen yukarıdaki kutulardan birine aramak istediğiniz terimi girin.

Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun Gereğince Ayıplı Hizmet Hükümlerinin Uygulama Alanı

Application of Warranty of Quality Dispositions in Service Contracts in the Light of Consumer Protection Act

Aslı Makaracı Başak

6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un kabulü ile birlikte Kanun’un uygulama alanı, hizmet tanımı ve bu tanıma bağlı olarak ayıplı hizmet hükmünün uygulama alanı önemli bir tartışma konusu haline geldiği kanaatindeyiz. Çalışmamızda bu kavramlar tanımlandıktan sonra ifanın gereği gibi olmaması halinin ayıplı hizmet olarak değerlendirilmesinin teorik ve pratik açıdan faydasının bulunup bulunmadığı incelenmiş ve Kanun bu açıdan eleştirilmiştir. Ayıplı hizmet kavramının tüm borca aykırılık hallerini kapsar şekilde kaleme alınması bir diğer üzerinde durulmuş husustur.

Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun, Uygulama Alanı, Ayıp, Hizmet Sözleşmeleri.

Upon the adoption of Law No. 6502 on Consumer Protection, its application, the definition of the term service and the scope of application of the warranty of quality dispositions in service contracts in light of the definition of service have become an important debate subject. After defining these concepts, this work will analyze the theoretic and practical usefulness of evaluating non-performance of obligations as a warranty of the quality dispositions in service contracts and will criticize the Law in this respect. Another issue dealt with is the consideration of warranty of the quality dispositions in service as encompassing all forms of breach of obligations.

Law No. 6502 on Consumer Protection, The Warranty Of Quality Dispositions, Service Contracts.

GİRİŞ

4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun 23.02.1995 tarihinde kabul edilerek, 08.09.1995 tarihinde yürürlüğe girmiştir. Söz konusu kanunun bazı hükümleri Avrupa Birliği’nin tüketiciyi korumak amacıyla çıkardığı direktiflere uyum sağlamak amacıyla 06.03.2003 tarihli Resmi Gazete’de yayınlanan 4822 sayılı Kanunla değiştirilmiş ve Kanuna yeni hükümler eklenmiştir. Eklenen bu yeni hükümler arasında ayıplı hizmeti düzenleyen TKHK m. 4/A hükmü bulunmaktadır. Ancak tüketici hukukundaki gelişmeler karşısında Kanunda tekrar değişiklik yapma gereği duyulmuş ve yeni bir kanun kabul edilmiştir: Söz konusu 07.11.2013 kabul tarihli, 28.11.2013 tarihli Resmi Gazete’de yayınlanan 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun, yayımından 6 ay sonra 28.05.2014 tarihinde yürürlüğe girmiştir. Çalışmamızın konusu olan “ayıplı hizmet” 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un1 13 ile 16. maddeleri arasında düzenlenmektedir.

6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ile birlikte, Kanunun uygulama alanı -4077 sayılı TKHK’na göre- genişlemiştir. Vekâlet, avukatlık, eser sözleşmeleri gibi sözleşmeler, 6502 Sayılı Kanun ile birlikte Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun kapsamında değerlendirilmektedir. Bunun sonucunda ayıplı hizmete ilişkin hükümlerin uygulama alanı da genişlemektedir. Ancak, hizmeti konu edinen tüm sözleşmelere ayıplı hizmete ilişkin hükümlerin uygulanıp uygulanmayacağının belirlenmesi gerekmektedir. Bu nedenle çalışmamızda ayıplı hizmete ilişkin hükümlerin uygulama alanını tespit etmeye çalışacağız.