Arama yapmak için lütfen yukarıdaki kutulardan birine aramak istediğiniz terimi girin.

Havayolu ile Taşımalarda Ön Ödeme Müessesesi

The Advance Payment Concern for Carriage by Air

Nurdan ORBAY ORTAÇ

1999 tarihli Montreal Konvansiyonu, Türk Sivil Havacılık Kanununda ve Varşova Konvansiyonunda yer almayan bir müessese olan “ön ödeme” müessesesini düzenlemiştir. Bu düzenlemenin Konvansiyon ile getirilen en önemli yeniliklerden birisi olduğu söylenebilir. Montreal Konvansiyonunun “ön ödeme” müessesine ilişkin düzenlemeleri Türk Sivil Havacılık Kanununun 106’ncı maddesinde yapılan atıf gereğince yurt içi taşımalarda da uygulama bulur. Bununla beraber Montreal Konvansiyonunda ön ödemenin düzenlendiği 28’inci maddede bu hükmün ancak taşıyıcının milli hukuk düzeninde ön ödemeye ilişkin bir yükümlülük öngörülmüşse bağlayıcılık arz edeceği belirtilmiştir.

Havayolu ile Taşıma, Montreal Konvansiyonu, Yolcunun Ölümü, Yolcunun Bedensel Bütünlüğünün İhlali, Ön Ödeme.

1999 dated Montreal Convention, regulates “the advance payment” concern which is not included in Turkish Civil Aviation Code and the Warsaw Convention. It can be stated that this regulation is one of the most important innovation brought up by the Convention. The regulations of Montreal Convention regarding the advance payment concern can be applied to national transport with reference to the 106th article of Turkish Civil Aviation Code. Nevertheless, 28th article of the Montreal Convention which regulates advance payment states that this provision is applicable provided that responsibility of the carrier regarding the advance payment is defined in the national law order.

Carriage by Air, Montreal Convention, Death of Passenger, Bodily Injury of Passenger, Advance Payment.

GİRİŞ

Yurt içi taşımalarda havayolu ile taşınan yolcuların ölümünden veya bedensel bütünlüğünün ihlalinden doğan akdi sorumluluğa ilişkin esaslar Türk Sivil Havacılık Kanununun Dördüncü Kısmının Birinci Bölümü’nde düzenlenmiştir.

Türk Sivil Havacılık Kanunun 106’ncı maddesinde havayolu ile yurt içinde yapılacak taşımalarda uygulanacak hükümler sırası ile belirtilmiştir. Anılan maddeye göre öncelikle Türk Sivil Havacılık Kanunu hükümleri; bu Kanunda hüküm yoksa Türkiye'nin taraf olduğu uluslararası anlaşmaların hükümleri; tarafı olunan anlaşmalarda da hüküm yoksa Türk Ticaret Kanunu hükümleri uygulanır.

26 Mart 2011 tarihine kadar iç hat taşımalarına Türkiye’nin 3 Aralık 1977 tarihinde sonraki katılma yolu ile taraf olduğu Varşova Konvansiyonu hükümleri uygulanmıştır. Ancak 26 Mart 2011 tarihinde Montreal Konvansiyonunun Türk Hukuku bakımından yürürlüğe girmesiyle Türk Sivil Havacılık Kanununda hüküm olmayan hallerde artık Varşova Konvansiyonu yerine Montreal Konvansiyonu hükümleri uygulanmaya başlamıştır.