Arama yapmak için lütfen yukarıdaki kutulardan birine aramak istediğiniz terimi girin.

659 Sayılı KHK Uyarınca İdarenin Taraf Olduğu Adli Uyuşmazlıklarda Sulh

Under the Statutory Decree # 659 Settlement in 
Civil Cases to Which the State is a Party

Okay Durman

Bu makalede 659 Sayılı KHK’nın “İdarenin taraf olduğu adli uyuşmazlıklarda sulh”e ilişkin hükümleri ele alınmaktadır. 659 sayılı KHK’da İdarelere “sulhe davet” esası getirilerek, adli ve idari uyuşmazlıklarda, dava açmadan veya takibe başlamadan önce de karşı tarafı sulhe davet edeceği öngörülmüştür. HMK’daki sulhe ilişkin düzenlemelerden farklı düzenlemeler içerdiğinden, bu düzenlemeler, HMK’nın sulhe ilişkin hükümleri ile kıyaslamalı olarak açıklanmaktadır.

Sulh, Adli Uyuşmazlık, Yargılama Gideri, Usul Ekonomisi.

In this essay, the provisions of the Statutory Decree # 659 on the settlement in civil cases to which the State is a party have been evaluated. In the Statutory Decree # 659, “call for settlement” base is applied for the State authorities. Thus, the governmental institutions are obliged to call the counter party of a prospective civil case for settlement prior to filing a lawsuit or commencing a collection procedure. Since the provisions have been arranged in a different manner rather than the provisions within the Civil Procedural Code (“CPC”), they have been analysed with compared to CPC provisions.

Settlement, Civil Case, Litigation Costs, Procedural Economy.

A) 659 SAYILI KHK HAKKINDA GENEL BİLGİ

Kamu kurum ve kuruluşlarının hukuk hizmetleri, önceleri 08.01.1943 tarihli ve 4353 sayılı “Maliye Vekaleti Başhukuk Müşavirliğinin ve Muhakemat Umum Müdürlüğünün Vazifelerine, Devlet Davalarının Takibi Usullerine ve Merkez ve Vilayet Kadrolarında Bazı Değişiklikler Yapılmasına Dair Kanun” hükümleri çerçevesinde yürütülmekteydi. Uzun yıllar sonra bu hizmetlere ilişkin düzenlemeler içeren 12.12.1983 tarihli ve 178 sayılı “Maliye Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname” yürürlüğe girdi.

Günümüzde bu hizmetlerin etkin yürütülmesini sağlamak amacıyla iki yasal düzenleme yürürlüktedir. İlki 10.12.2003 tarihli ve 5018 sayılı “Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu”dur.1 Bu Kanunun amacı (m.1), kamu hizmetlerinin etkin sunulması ve kamu kaynaklarının ekonomik ve verimli şekilde kullanılmasıdır.

İkinci olarak, 5018 sayılı Kanunun getirdiği yeniden yapılanma hareketi çerçevesinde 26.09.2011 tarihli ve 659 sayılı “Genel Bütçe Kapsamındaki Kamu İdareleri ve Özel Bütçeli İdarelerde Hukuk Hizmetlerinin Yürütülmesine İlişkin Kanun Hükmünde Kararname yürürlüğe girmiştir.2 KHK’nın 18. maddesi hükmü uyarınca, 4353 sayılı Kanun yürürlükten kaldırılmıştır.