Arama yapmak için lütfen yukarıdaki kutulardan birine aramak istediğiniz terimi girin.

Türk Ticaret Kanunu’nda Haksız Rekabet

Unfair Competition in Turkish Commercial Code

Alper KESKİN

Bu çalışmamızda 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun 54. ile 63. maddeleri arasında düzenlenen haksız rekabeti öğretideki görüşler ve Yargıtay İçtihatlarına da yer vererek açıklamaya çalışacağız.

Haksız rekabet, reklam, dürüstlük kuralı, Yargıtay İçtihatları, öğretideki görüşler.

In this article, we will explain unfair competition which is regulated in Turkish Commercial Code between the clauses 54 and 63, by giving example from opinions from doctrine and the precedents of the Supreme Court of Appeals.

Unfair competition, advertisement, good faith, precedents of Supreme Court of Appeals, opinions from doctrine.

Giriş

Haksız rekabet kavramı özellikle Sanayi Devrimi sonrasında, 19. yüzyılda açık pazar ve liberal ekonomi kavramlarının ve uygulamalarının ortaya çıkması, makineleşme ve seri üretimin oluşumu ve açık pazar kavramı, birçok yere bu malların ulaşması ile birlikte gündeme gelmiştir. Dolaysıyla karışıklıklar ve mağduriyetler ortaya çıkmış ve hukuksal olarak bir düzenleme ihtiyacı kendiliğinden doğmuştur.

Günümüzde hızla gelişen ticaret, internetin giderek ticaretin ayrılmaz bir parçası haline gelmesi karşısında bu alanda düzenlemelere duyulan gereksinim, uluslararası mal ve hizmet piyasalarında yer alma arzusu ve özellikle Avrupa Birliği'ne uyum sürecinde aday ülke konumunda olmanın getirdiği yükümlülükler Türk Ticaret Kanunu'nda köklü değişiklikler yapılmasını zorunlu kılmış ve bu nedenle 13.01.2011 tarihinde yeni bir Türk Ticaret Kanunu kabul edilmiş, 14.02.2011 tarihinde de Resmi Gazete'de yayınlanmıştır. 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu ile birlikte pek çok alanda olduğu gibi haksız rekabete ilişkin düzenlemelerde de köklü değişiklikler yapılmıştır.1

6762 sayılı Eski Türk Ticaret Kanunu haksız rekabeti, aldatıcı hareket veya dürüstlük kurallarına aykırı diğer şekillerde ekonomik rekabetin kötüye kullanılması olarak tanımlamaktadır. YTTK'da, ETTK'nun aksine haksız rekabetin tanımına yer verilmemiş, bunun yerine haksız rekabetin önlenmesine yönelik amaç ve ilkelere yer verilmiştir. Böylece rakipler, tedarikçiler ve müşteriler arasındaki ilişkiyi olumsuz yönde etkileyen aldatıcı ve dürüstlük kuralını ihlal edecek mahiyetteki davranışların önlenerek rekabetin korunması amaçlanmıştır.2