Arama yapmak için lütfen yukarıdaki kutulardan birine aramak istediğiniz terimi girin.

Reklamlarda Telif Hakları

Copyrights in Advertising

Ünsal PİROĞLU

Ticaretin en önemli unsuru olan reklam olgusu, iletişim araçlarının olağanüstü gelişmesi ile ekonomik ve sosyolojik anlamda daha önemli bir konuma ulaşmıştır. Reklamın mesajını topluma en etkili şekilde buluşturan iletişim aracı sanat ürünleridir.Sanat ürünlerinden doğan haklar ise fikri hukukun konusudur. O itibarla reklam yapımlarının hukuki yapısı ve niteliği Fikri Hukukta düzenlenmekte olup bu çalışma da reklam olgusunu bu bağlamda incelemektedir.

Sanat Ürünleri, Reklam Yapımı, Reklamda Eser Sahipliği, Hususiyet, İşleme Eser Ve Bağlantılı Hak Sahipleri.

Advertising fact, the most important element of the commerce, economically and sociologically reached to a much more important position together with the extraordinary development of the communication instruments. The communication instrument bringing the message of the advertisement together with the society is works of art. The rights resulting from the works of art are subject of the intellectual law. In this manner, legal structures and attributes of the advertisements are arranged under the Intellectual Law and this paper studies the advertisement fact in this context.

Works of Art, Advertising, Ownership in an Advertisement, Characteristic, Processed Work and Related Right Owners.

I. Hukuki Mevzuatta Reklam Kavramı

Reklam, genel olarak çeşitli mal, ürün veya hizmetlerin tüketicilere çeşitli iletişim araçlarıyla tanıtılmasıdır. İlgili değişik kurumların ve kuruluşların mevzuatlarında ise farklı tanımlar söz konusudur. Şöyle ki:

Reklam, “İnsanları gönüllü olarak belli bir davranışta bulunmaya ikna etmek, belli bir düşünceye yöneltmek, dikkatlerini belli bir ürüne veya bir hizmete yöneltmek onunla ilgili bilgi vermek amacıyla oluşturulan iletişim araçlarıyla sergilenen ya da başka biçimlerde çoğaltılıp dağıtılan duyurulardır.”1

AB hukukunda, aldatıcı ve karşılaştırmalı reklama ilişkin Yönergenin 2’nci maddesinde yer alan tanıma göre, “… reklam, bir ticari işle ... veya meslek ve sanatla ilgili olarak, gayrimenkuller, haklar ve borçlar da dahil olmak üzere, mallar veya hizmetlerin sürümünü artırmak amacıyla yapılan herhangi bir şekildeki tanıtım anlamına” gelmektedir.