Arama yapmak için lütfen yukarıdaki kutulardan birine aramak istediğiniz terimi girin.

Töre Saikiyle İnsan Öldürme Suçu ve Sözde Namus Cinayetleri

Adem AVCI

“Soralım töre deyip öldürene; 
Aydınlatın biraz sizce töre ne? 
Yazık olmuyor mu öldürülene? 
Töre demek adam öldürmek değil1.”

Kadınlara yönelik şiddet dünyanın her yerinde yaşanmakta ama özellikle de bu durum ataerkil ve hiyerarşik toplumlarda daha sık görülmektedir. Töre ve namus cinayetleri de kadınlara yönelik şiddetin bir görünümüdür. Töre kavramının tarihi çok eskiye dayanmaktadır ve günümüze kadar süregelmiştir. Mevcut mevzuatımıza bakacak olursak; töre kavramı, “töre saikiyle” şeklinde 26 Eylül 2004’te kabul edilen ve 1 Haziran 2005’te yürürlüğe giren Türk Ceza Kanunu’nda kasten insan öldürme suçunun nitelikli hallerinden birisi olarak 82. maddede düzenlenmiştir. Ancak 765 sayılı Eski Türk Ceza Kanunu’nda töre kavramı yer almamaktaydı. Bu makalede; töre ve namus cinayetleri, ilgili kavramlar, tarihsel gelişimi, suçun unsurları, suçun özel görünüş şekilleri, ceza sorumluluğunu ortadan kaldıran ve azaltan sebepler açıklanmaya çalışılmış ve Yargıtay kararları ile de desteklenmiştir.

Töre ve Sözde Namus Cinayetleri, Aile Meclisi, Aşiret, Bekâret, Töre Saiki.

Violence against women is taking place all over the world but this situation is especially seen more often in patriarchal and hierarchical society. Tradition and honor killings are another appearance of violence against women. The concept of tradition has historical background and has remained until today. According to Turkish Legislation, the concept of tradition takes place as “motivated by tradition” in the Turkish Penal Code, adopted on 26 September 2004 and came into force on 1 June 2005, Article 82 as a white collar crime of homicide. However, the concept of tradition was absent in abrogated Turkish Penal Code numbered 765. In this article, tradition and honor killings, related concepts, historical development, elements of the crime, a special appearance form of crime and criminal responsibility for eliminating and reducing the reasons have been explained and supported by the decisions of the Supreme Court.

The Tradition and So-Called Honor Killings, The Family Council, Tribal, Virginity, Tradition Motive.

I. GİRİŞ

Dünyanın her yerinde yaşanmakta olan şiddet, en üst düzeyde bir insan hakları ihlali olarak vasıflandırılmaktadır. Bu şiddeti en yaygın ve yoğun olarak yaşayanlar kadınlar ve çocuklardır. Bu mesele dil, din, ırk, sınıf farkı gözetilmeksizin tüm insanlığın yaşamakta olduğu en büyük sorunlardan birisidir ve eski çağlardan günümüze aynı oranda taşınmıştır.

Daha çok kadın ve çocuklara yönelik olan şiddet ataerkil ve hiyerarşik toplumsal yapılardan kaynaklanmakta ve yine bu değerlerle desteklenmektedir. Ancak bu durum toplumun diğer özel durumlarına, ekonomik, tarihsel ve kültürel özelliklerine göre de değişmektedir. İşte şiddet kurbanı olan kadınlar ve çocuklar aynı fiziksel ve ruhsal sıkıntıları yaşamakta ve hatta intihar veya cinayet sonucu yaşamlarını yitirmektedirler2.