Arama yapmak için lütfen yukarıdaki kutulardan birine aramak istediğiniz terimi girin.

3. Yargı Paketi Olarak İsimlendirilen 6352 Sayılı Yasa’da Yer Alan Ceza yargılama Yasası’nda Değişiklik Getiren hükümler ile 4. Yargı Paketi Olarak İsimlendirilen 6459 Sayılı Yasa’nın Getirdiği Hükümler Hakkında Görüşler

Remarks on the Provisions of the Statute No: 6352 Called 3rd Judicial Package Amending the Criminal Procedural Code and on the Provisions of the Statute No: 6459 Called 4th Judicial Package

Süheyl Donay

Kamuoyunda 3. ve 4. yargı paketleri olarak bilinen yasalar başta Ceza Yargılama Yasası’nda olmak üzere birçok yasada önemli değişiklikler getirmektedir. Söz konusu yasalarda çoğunlukla, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin Türkiye aleyhine verdiği kararlar esas alınarak, ihlalleri azaltmaya yönelik hükümlere yer verilmiştir. Ancak bu yasalarda gerek yasa yapım tekniği, gerekse de yürürlükteki diğer yasaların içeriği açısından değerlendirmeyi gerektiren birtakım hususlar bulunmaktadır.

Ceza Yargılama Yasası, Torba Yasa, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, Terörle Mücadele Kanunu, Polis Vazife ve Salahiyetleri Kanunu.

The statutes known as the 3rd and 4th judicial packages by the public opinion brings important alterations to various codes notably Criminal Procedural Code. In the statutes in question, there are mostly provisions aiming to reduce the violations, considering the judgments of European Court of Human Rights against Turkey. However; there are some points in these statutes that need to be assessed concerning both the law-making technique and the substance of other laws in effect.

Criminal Procedural Code, Omnibus Law, European Convention on Human Rights, Law of Counter Terrorism, Law of Police Duties and Powers

ÖNDEYİŞ: Bu makalenin kaleme alınışı, mensubu bulunduğum T.C. Kadir Has Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nin çıkardığı Hukuk Fakültesi Dergisi’nin ilk sayısına ufak bir katkıda bulunmak içindir. Bundan sonra fakültedeki bütün meslektaşlarımızın bu dergiyi yaşatmak asal görevi olmalıdır. Türkiye’de maalesef az okunmakta ve az yazılmaktadır. Bu açıdan böyle bir olanaktan istifade etmek gerekir. Ben kendi adıma bu derginin çıkarılmasına öncülük eden, üniversitemizin rektörü sayın Prof. Dr. Mustafa Aydın’a, dekanımız meslektaşım Ali Güzel’e ve en önemlisi bunun gerçekleşmesine en büyük katkıyı veren Kadir Has Üniversitesi ve Kadir Has Vakfı başkanlarına teşekkür etmeyi görev saymaktayım. Bundan sonra görev, hukukçu meslektaşlarımıza düşmektedir. Bu dergiyi hep beraber yaşatmalıyız.

Son dönemlerde, gerek siyasal çevrelerde ve gerek kamuoyunda “Yargı Paketi” olarak isimlendirilen yasalarda Ceza Yargılama Yasası’na ilişkin önemli değişiklikler de yapılmıştır. Esasında, yasalaşmadan önce paket olarak isimlendirilen bu yasa tasarıları, yasalaşma döneminde bir tek temel yasa adı altında, hangi yasalar ile ilgili olduğunu belirten başlıklar taşımaktadır. Gerçekte bu yasalar, torba yasa dediğimiz birden fazla yasa hükümlerinin bir yasa içinde birleştirilmesini ya da bazı hükümlerinin değiştirilmesini amaçlamaktadır. Bu birleşme ya çeşitli ve farklı yasa tekliflerini bir anda yasalaştırmak amacını taşımakta, ya da hükümet tasarısı olarak yine aynı amacı gütmektedir.

Nitekim bu paketler yasalaştığında “Yargı Hizmetlerinin Etkinleştirilmesi Amacıyla Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması ve Basın Yoluyla İşlenen Suçlara İlişkin Dava ve Cezaların Ertelenmesi Hakkında Kanun” ve de “İnsan Hakları ve İfade Özgürlüğü Bağlamında Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun” adını alarak yasalaşmıştır. Öncelikle değişiklikler dışında yeni hükümler de getirilmiştir. Yasa’nın başlığında yer alan “Basın Yoluyla İşlenen Suçlara İlişkin” ibaresi, sanki yasanın temelini bunun teşkil ettiği gibi bir izlenim uyanmaktadır. Hâlbuki basın ile ilgili sadece Geçici 1. maddede hüküm bulunmaktadır. Aynı özellik 6459 sayılı Yasa’da da mevcut bulunmaktadır. Biz her iki yasayı ayrı ayrı inceleyeceğimiz için görüşlerimizi buralarda açıklayacağız.