Arama yapmak için lütfen yukarıdaki kutulardan birine aramak istediğiniz terimi girin.

İdare Hukukunda Tedviren Görevlendirme

Cemil KAYA

GİRİŞ

Kamu personel hukuku uygulamasında idari işlemin yetki unsurunu ilgilendiren belli başlı hukuki kavramlar mevcuttur. Yetki devri ve vekalet bu kavramların en çok bilinenleridir. Bununla birlikte kamu personel hukukunda yetki unsuru ile ilgili bu hukuki kavramlar yanında, aslında belli bir geçmişi bulunan ancak son zamanlarda ön plana çıkan “eski-yeni” bir kavram dikkat çekmeye başlamıştır. Tedviren görevlendirme olarak bilinen bu kavram, idare hukuku kitaplarında ve idari yargı organları olmak üzere Sayıştay kararlarında da yer bulmaya başlamıştır. Hatta son zamanlarda tedviren görevlendirme, 2008 yılında, yeni kurulan onbeş Üniversiteye Yükseköğretim Kurulu tarafından Rektör ataması yapılması konusunda kamuoyunun gündemine gelmiştir. İşte bu makalede tedviren görevlendirme kavramının anlamı, dayanağı, idari ve mali sonuçları ve kavrama ilişkin olarak Danıştay ve Sayıştay’ın yaklaşımı ortaya konulmaya çalışılacaktır.

I. Tedviren Görevlendirmenin Anlamı

II. Tedviren Görevlendirmenin Dayanağı

III. Tedviren Görevlendirmenin İdari ve Mali Sonuçları

Tedviren görevlendirmenin idari ve mali sonuçlarını şu şekilde sıralamak mümkündür:

SONUÇ

Bir görevi çevirme, yönetme ve çekip çevirme anlamları bulunan tedviren görevlendirme, asilde aranan şartlara sahip vekil memur bulunamadığı takdirde, bir zorunluluk gereği olarak, hizmetin aksamadan yürütülebilmesi bakımından, açık bulunan bir görevin varsa yardımcıları yoksa asilde aranan şartlara en yakın kamu görevlisi tarafından gördürülmesidir. Tedviren görevlendirme 1987 yılında çıkartılan Maliye Bakanlığı’nın bir Genel Tebliğine dayanmakta, ancak yasal bir temeli bulunmamaktadır. Buna karşılık uygulamada bu yola zaman zaman başvurulmaktadır. Bu itibarla, tedviren görevlendirmeye geçici ve istisnai durumlarda başvurulmalıdır29. Kamu hizmetlerinin tedviren yürütülmesini sürekli hale getirecek uygulamalardan da kaçınılmalıdır. Aksi takdirde kamu personel hukukunun temel ilkeleri olan kariyer ve liyakat ilkelerine aykırı hareket edilmiş olur30.