Arama yapmak için lütfen yukarıdaki kutulardan birine aramak istediğiniz terimi girin.

Sosyal Medya Hizmet Sağlayıcının Kişilik Hakkı İhlalleri ve Sorumluluğu

Social Media Service Provider’s Liability for Violation of Personality Rights

Mine KAYA

“Bilgi Toplumu” olarak adlandırılan günümüzde, haberleşme ve bilgi teknolojilerindeki gelişme sayesinde zaman ve mekân adeta silikleşmiştir. Bilginin hâkimiyeti üzerine kurulu bu sanal dünyada, toplum yeniden örgütlenmiş; başka bir ifadeyle, kişilerin karşılıklı etkileşim, iletişim ve paylaşımı ile topluluk oluşturma ve içerik yaratma fonksiyonunu yerine getiren yeni ortam ve araçlar oluşmuştur.

Sosyal medya olarak adlandırılan bu ortam ve araçlar bütünü kısa sürede tüm dünyada yaygınlaşmıştır. Sosyal medyadaki hak ihlalleri nedeniyle bu hızlı gelişimden, hukuk da payını almıştır. Sosyal medyada en fazla ihlal edilen hak, şüphesiz kişilik hakkıdır. Bu çalışmada özellikle kişilik hakkı bağlamında, sosyal medya hizmeti sunan, Twitter, Facebook, LinkedIn, Myspace, YouTube, Foursquare, Instagram ve Second Life gibi sosyal medya platformlarındaki kullanım koşulları, kişilik hakkı çerçevesinde tartışılmış; sosyal medya hizmet sağlayıcıları tarafından gerçekleşen kişilik hakkı ihlalleri ile bu ihlallerden kaynaklanan sözleşme ve haksız fiil sorumlulukları konusu irdelenmiştir.

Sosyal Medya, Kişilik Hakkı, Sosyal Medya Hizmet Sağlayıcı, Kullanıcı Kaynaklı İçerik, İnternet.

In our age which is called “Information Society”, time and place has almost faded away by developments in telecommunication and information technologies. In this virtual world found on the domination of the information, the society reorganized; in another say, new media and tools carrying out function of establishing community and creating content with the mutual interaction, communication and sharing have arose.

These entire media and tools called social media invaded all the world in very short time. The law has also got his share from this rapid development due to right violations in social media. The most violated right in social media is undoubtedly personality right. In this study, especially the terms of use in social media platforms like Twitter, Facebook, LinkedIn, Myspace, YouTube, Foursquare, Instagram and Second Life which are providing social media service are discussed within the context of personality right; moreover personality right violations made by social media service providers are scrutinized with the contract and tort subject originated from this violations.

Social Media, Personality Right, Social Media Service Provider, User Originated Content, Internet.

I. Sosyal Medya ve Özellikleri

İki yönlü iletişimi sağlaması, ortak ilgiler etrafında topluluklar oluşturulabilmesi ve başka kişilere veya sitelere bağlantı sağlaması sayesinde, günümüzün vazgeçilmezi olan sosyal medya, “web 2.0 teknolojisinin ideolojik ve teknolojik yapıları üzerine inşa edilmiş, kullanıcı kaynaklı üretim ve değişimlere izin veren internet tabanlı uygulamalar grubu”1 veya “kişilere, sınırlandırılmış bir sistemde herkese açık veya yarı açık profiller üretme, bağlantıları paylaştıkları diğer kullanıcıların listesini ekleme, sistemdekilerin başkalarıyla bağlantılarını görüntüleyip dolaşma izni veren web tabanlı hizmetler” olarak tanımlandığı gibi2,“interaktif platformlar yaratarak kullanıcı kaynaklı içeriğin kişiler ve topluluklar aracılığı ile paylaşımı, birlikte yaratımı, değiştirilmesi ve tartışılması için kullanılan mobil ve web tabanlı uygulamalar” olarak da tanımlanmıştır3. Akar ise, sosyal medyayı geniş anlamda, “web 2.0 teknolojileri üzerine kurulan, daha derin sosyal etkileşime, topluluk oluşumuna ve işbirliği projelerini başarmaya imkân sağlayan web siteleri” olarak adlandırmıştı4. Lietsala/Sirkkunen ise, sosyal medya kavramını bir şemsiye kavram (üst kavram) olarak kabul etmekte, bunun altında online içerik ve sisteme içerikle dahil olan kişilerle bağlantılı olan çeşitli ve farklı kültürel uygulamaların bulunduğunu belirtmektedir5.

Bu tanımlardan yola çıkıldığında, sosyal medyanın belli bazı özellikleri ile diğer internet sitelerinden ve geleneksel medyadan ayrıldığı görülmekte olup, sosyal medyanın başlıca özellikleri ise şunlardır6:

Katılım: Sosyal medyanın en önemli özelliklerinden biri, ilgili olan herkesi katkı yapma ve geri dönüş sağlama konusunda cesaretlendirmesidir. Bu sayede medya ve medya kullanıcıları arasındaki çizgi silikleşmekte, sosyal medyanın tüketicileri aynı zamanda içerik üretici haline gelmektedir.