Arama yapmak için lütfen yukarıdaki kutulardan birine aramak istediğiniz terimi girin.

Marka Lisans Sözleşmesi ve Sözleşmenin Taraflarının Yükümlülükleri

Brand License Agreement and Liabilities of the Agreement

Zeynep ÖZCAN, Yaren KOÇ

Sınai mülkiyet haklarının bir parçası olan ve ticari işletmelerin gayri maddi unsurları arasında yer alan marka; ticari ve ekonomik hayatın vazgeçilmez bir unsurudur. Marka, üreticiler tarafından ortaya çıkarılan ve piyasaya sunulan, farklı özellikteki mal veya hizmetleri birbirinden ayırt etmeye yaramak gibi önemli bir işlevi yerine getirmektedir. Marka, hem tüketicilere hem de üreticilere önemli menfaatler sağlamaktadır. Marka lisans sözleşmesi, lisans sözleşmelerinden biridir. Marka lisans sözleşmesi ile lisans alan, markanın kullanım hakkını elde etmektedir. Marka lisansının en önemli özelliği ise markanın mülkiyet hakkının lisans verende kalmasıdır. Çalışmada marka kavramının tanımı, markanın türleri, markanın tescil şekilleri açıklandıktan sonra lisans kavramı ve marka lisans sözleşmesi Sınai Mülkiyet Kanunu çerçevesinde ele alınmıştır. Daha sonra marka lisans sözleşmesinin hükümleri, türleri, tarafları ve tarafların yükümlülükleri ile sözleşmenin sona ermesi hususları incelenmiştir.

Marka Lisansı, Marka Lisans Sözleşmesi, Marka Hukuku, Sınai Mülkiyet Hukuku.

The brand, which is a part of industrial property rights and is among the intangible elements of commercial enterprises is an indispensable component of commercial and economic life. It carries out an important function as distinguishing the goods and services of different characteristics, which are produced and offered to the market by manufacturers. The brand also provides important benefits both to consumers and manufacturers. Brand license agreement is one of the license agreements. The licensee with the brand license agreement gets the right to use the brand. The most important feature of the brand license is that the ownership right of the brand remains with the licensor. In this study, after explaining the definition of the brand as a concept, and the types and the registration forms of the brand, the license concept and the brand license agreement are reviewed within the framework of the Industrial Property Law. Then provisions, types, parties and liabilities of the parties of a brand license agreement, and the termination of the agreement are reviewed.

Trademark License, Brand License Agreement, Trademark Law, Intellectual Property Law.

I. Marka Kavramı ve Tanımı

Marka, bir işletmenin mal veya hizmetlerini diğer işletmelerin mallarından ve hizmetlerinden ayırt etmeye yarayan tanıtıcı işaret olarak kullanılmaktadır.1 6769 sayılı Sınai Mülkiyet Kanunu m. 4’te de işaretlerden yola çıkılarak markanın tanımına yer verilmiştir. İlgili maddeye göre “Marka, bir teşebbüsün mallarının veya hizmetlerinin diğer teşebbüslerin mallarından veya hizmetlerinden ayırt edilmesini sağlaması ve marka sahibine sağlanan korumanın konusunun açık ve kesin olarak anlaşılmasını sağlayabilecek şekilde sicilde gösterilebilir olması şartıyla kişi adları dâhil sözcükler, şekiller, renkler, harfler, sayılar, sesler ve malların veya ambalajlarının biçimi olmak üzere her tür işaretten oluşabilir.” Kanuni tanım markayı üç unsurdan oluşturmaktadır. Birinci unsur “işaret”, ikinci unsur işaretin “ayırt edici nitelik” taşıması, üçüncü unsur ise “sicilde gösterilebilir” olmasıdır.2

Marka işaret, ayırt edicilik, sicilde gösterilebilir olma şeklinde 3 unsura sahiptir.

İşaret, bilgi ileten ve duyular tarafından algılanabilen her şeyi kapsamaktadır. Bir işaretin marka haline gelebilmesi için; kişi adları, kelimeler, şekiller ve üç boyutlu biçimler, harfler ve sayılar, renkler, sesler gibi unsurları taşıması gerekmektedir.3