Arama yapmak için lütfen yukarıdaki kutulardan birine aramak istediğiniz terimi girin.

Adalet Meslek Yüksekokullarının İnfaz ve Koruma Personeli Yetiştirmedeki Rolü

The Role of Vocational School of Justice within the Training of Guardians

Güven SÜSLÜ

Adalet kamu hizmetinin insan unsuru sadece hâkim ve savcılardan oluşmamakta, bu hizmetin gerektirdiği kayıt, tutanak tutulması, iletişim, arşiv hizmeti, sekreterlik, basım, yayın, toplantı düzenleme gibi pek çok ihtiyaç, yargılama kararlarına katılmayan yardımcı personel tarafından karşılanmaktadır. Bu personelin iyi yetişmemesi ve yeterli sayıda olmaması halinde hakim ve savcıların görevlerini gereği gibi yerine getirmeleri mümkün değildir. Bu noktada farklı yapılanma türlerinde karşımıza çıkan Adalet önlisans programları nitelikli personel ihtiyacının karşılanmasında önem taşımaktadır. Nitelikli personel ihtiyacı deyince adalet kamu hizmetinde infaz ve koruma personeli ayrıca önemi haiz olup devletler, ayrı bir hukuki rejime tabi olan tutuklu ve hükümlülere bu hukuki rejim hakkında gerekli donanıma sahip yetkin personel aracılığı ile muamele etmekle yükümlüdür. Çalışmamız bu personelin istihdamında sayıları giderek artan adalet programlarının rolünü ve yaşanan olumsuzlukların giderilmesi yollarını irdelemeyi amaçlamaktadır.

Adalet, İnfaz ve Koruma Personeli, Hükümlü, Yükseköğretim, Meslek Yüksekokulu.

The human factor of justice service does not consist of judges and prosecutors; many necessities like registry, reporting, communication, archive service, secreteriat, printing, editing, arrangement have been supplied by associate personel which does not participate in dijudication procedure. Because of untrained and few associate personel, it is not possible for judges and prosecutors to duly perform their duties. At this point, Justice programmes in associate degree in different orgazinations have importance in provision of qualified personel. In justice service, guardians have also importance in need of qualified personel; as the states have to treat detainees and convicteds, who had special legal status, bymeans of competent personel who had been well informed about this legal status. In our study first we aim to search the role of growing number of justice programmes, in employment of this competent personel, secondly the ways for overcoming the problems encountered.

Justice, Guardian, Convicted, Higher Education, Vocational School.

GİRİŞ

Temel hak ve özgürlüklerinin önemli bir kısmından mahrum bırakılarak ayrı bir hukuki rejime tabi tutulan tutuklu ve hükümlülerin bu ayrık konumları, devlete önemli bir yükümlülük yüklemektedir. Şöyle ki, devlet bu hukuki rejim hakkında gerekli ve yeterli eğitimi almış, yetkin personel istihdam etmekle yükümlüdür. Ceza infaz kurumuna konulmakla özgürlüklerinden mahrum bırakılan tutuklu ve hükümlü, tutukluluk halinin ya da hükümlülük sıfatının gerektirdiğinden daha fazla sınırlamaya maruz bırakılmamalıdır ki bu da ancak yetkilerinin sınırlarını bilen personel istihdamı ile gerçekleşebilir.

İşte bu noktada devletin bu yükümlülüğünü adeta omuzlayan-daha doğrusu omuzlamaya hazır- bir yapı karşımıza çıkmaktadır ki bu yapı Adalet Meslek Yüksekokullarıdır. 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 4/a-7. maddesinde yükseköğretimin amaçları arasında bir mesleğin bilgi, beceri, davranış ve genel kültürüne sahip vatandaşlar yetiştirmek belirtilirken; 12/b maddesinde yükseköğretim kurumlarının görevleri arasında ülkenin ihtiyacı olan dallarda ve sayıda insan gücü yetiştirmek sayılmış, 3/ı maddesinde ise meslek yüksekokulları, belirli mesleklere yönelik nitelikli insan gücü yetiştirmeyi amaçlayan bir yükseköğretim kurumu olarak tanımlanmıştır.

İstihdam da aslolan liyakat esası olup, liyakatin temel ölçütlerinin başında mesleğin gerektirdiği eğitimin alınıp alınmaması gelmektedir. Adalet Meslek Yüksekokulları bu eğitimi vermek sureti ile liyakat esasının yerleşmesine önemli katkıda bulunmaktadır.