Arama yapmak için lütfen yukarıdaki kutulardan birine aramak istediğiniz terimi girin.

Çukurova Üniversitesi Hukuk Fakültesi’ndeki
 Eğitim Hakkında Bir Değerlendirme

Ömer KORKUT

2014 yılında Çukurova Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi’nin kabulü ile “Uygulamalı Hukuk Eğitimi Üzerine Bir Araştırma” başlıklı proje çalışması yapılmıştır. Bu proje kapsamında fakülte öğrencileriyle birlikte ulusal ve uluslararası yargı kurumları ziyaret edilmiş, 28 Kasım 2014 tarihinde Barolar Birliği tarafından düzenlenen Hukuk Fakülteleri Dekanları Toplantısında hukuk eğitimi hakkında değerlendirmeler yapılmıştır. Ayrıca, fakülte müfredatında yer alan derslerde bir takım değişiklikler yapılmış, öğrencilerin hukuk kliniği uygulamasına katılmaları sağlanmıştır. Bu çalışmada, projenin uygulanmasındaki deneyimlerden yola çıkarak Çukurova Üniversitesi Hukuk Fakültesi’ndeki hukuk eğitimi uygulaması hakkında bilgi verilecektir.

1. Proje Hakkında

Ülkemizde hukuk eğitiminde bir reform yapılması yıllardır tartışılmakla birlikte henüz somut bir adım atılmamıştır. Hukuk fakülteleri, genellikle anlatım yöntemine dayalı hukuk öğretimini yürütmekte olup*1, bunun uygulamadan kopuk hukukçular yetiştiren bir yöntem olduğu ileri sürülerek eleştirildiği görülmüştür2 . Bu sistemde, öğrencilerin, araştırma, konuşma ve tartışma becerileri yeterince gelişmediği gibi; öğrencilerin olaylara sağlam ve tutarlı bir hukuk mantığı ile yaklaşmaları sağlanamamaktadır3 .

Bu eksikliklerin fark edilmesiyle birlikte son yıllarda hukuk eğitiminde uygulamaya önem verilmeye başlandığı görülmüştür. Öğrencilerin daha aktif oldukları eğitim modelleri denenmeye başlanmıştır4 . Farklı hukuk fakültelerinde klasik anlatım yönteminin yanısıra hukuk kliniği, kurgusal duruşmalar, kurgusal dava yarışmaları, adliyelerde duruşmalara katılım, haftanın belirli günleri avukatlık ofislerinin ziyaret edilmesi gibi yöntemlere başvurulduğu görülmüştür.

Hukuk eğitiminde uygulamayı önemseyen yöntemler araştırılmış, bu yöntemlerin olumlu ve olumsuz yönleri değerlendirilmiştir.

Ülkemizdeki hukuk eğitiminde uygulamaya yönelik yöntemlere ilişkin çalışmalar incelenerek, öğrencilerimizin uygulamaya ağırlık veren yöntemlerle hukuk eğitimi almaları için çaba harcanmıştır. Öğrencilerin bu yöntemler karşısındaki tutumları gözlemlenmiştir. Ayrıca, mezuniyet sonrası hukukçuların görev aldığı kurumların hukuk eğitiminden beklentileri araştırılarak daha iyi bir hukuk eğitimi için nelerin yapılması gerektiği hususu değerlendirilmiştir5 .

2. Çukurova Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nde Hukuk Eğitimi

Hukuk uygulaması denilince akla adliyeler gelmekte olup, yerel mahkemeler yanında yüksek yargı organlarının ve baroların hukuk eğitimine bakışının ele alınması önem taşımaktadır. Bu sebeple Adana’da bulunan yerel mahkemelerin yanısıra yüksek yargı organları da öğrencilerle birlikte ziyaret edilmektedir. Böylelikle öğrencilerin bu kurumları tanımalarının yanında, kurumda görev alan yetkililerin de hukuk eğitiminden beklentileri anlaşılmaya çalışılmaktadır.

Fakültemiz öğrencilerinin yüksek yargı organları hakkında bilgi ve görgüsünü artırmak amacıyla düzenlenen “Ankara Gezileri” geleneksel hale gelmiştir. Her yıl düzenlenen bu gezilerde, TBMM, Anayasa Mahkemesi, Yargıtay, Danıştay, Hakimler Savcılar Kurulu, Türkiye Adalet Akademisi ve Ulucanlar Cezaevi ziyaret edilmektedir.

Kurum ziyaretlerinin sadece yurt içinde değil, yurt dışında da yapıldığı görülmüştür. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ile Uluslararası Ceza Mahkemesi gibi kurumların hukuk fakültesi öğrencileri tarafından ziyaret edildikleri görülmüştür. Bahçeşehir Üniversitesi ile ortaklaşa yürütülen bir proje kapsamında Fakültemiz öğretim elemanları ve öğrencileriyle birlikte 5-12 Mayıs 2014 tarihlerinde İsviçre, Fransa, Belçika ve Hollanda'yı kapsayan bir etkinlik gerçekleştirilmiştir. Etkinlik kapsamında Strazburg’da bulunan Avrupa Parlamentosu6 , Avrupa Konseyi7 ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi8 ziyaret edilmiştir. Yapılan ziyaretlerde kurumların çalışmaları hakkında bilgiler alınmıştır. Ayrıca, Lahey'deki Uluslararası Ceza Mahkemesi9 ziyaret edilmiş ve kurumun yapısı ve işleyişi öğrencilere tanıtılmaya çalışılmıştır.