Arama yapmak için lütfen yukarıdaki kutulardan birine aramak istediğiniz terimi girin.

Avrupa Birliği Otomotiv Sektörü ve Yeni Rekabet Kuralları: Bırakınız Satsınlar, Bırakınız Tamir Etsinler…

M. Fevzi TOKSOY

Avrupa Birliği'nde otomotiv sektörüne yönelik satış, satış sonrası hizmetler ve yedek parça ticaretine ilişkin yeni rekabet kurallarını düzenleyen 1400/20021 sayılı blok muafiyet tüzüğü 1 Ekim 2002 tarihinde resmen yürürlüğe girdi. Yeni blok muafiyeti, önceki 123/85 sayılı tüzük ve tamamen paralel hükümlerle onun yerini alan 1475/95 sayılı tüzükle getirilen uygulamalardan büyük farklılıklar içeriyor. Komisyon da, bu büyük farklılıklara dikkat çekerek yeni Tüzük ile sektörde bir devrim gerçekleştirdiklerini her fırsatta belirtiyor. Peki "Nedir bu yeni kurallar?" ve "AB sınırları içerisinde araç satışının bu kadar sancılı hale gelmesinin sebepleri nelerdir?". İşte bu soruların cevapları henüz çok net değil. Komisyon-üreticiler-tüketiciler şeytan üçgeninden çıkan yeni kurallar açıkçası üreticilere yaşattığı ilk şok dışında diğer ilgili taraflarda da henüz bir zafer sarhoşluğu yaratacak kadar anlaşılmış değil.

Yeni Tüzüğün ve getirdiği yeniliklerin ortaya çıkışı bir anda olmadı şüphesiz. Komisyon, 1475/95 sayılı Tüzüğün 11. Maddesi 3. Paragraf hükmü uyarınca “Antalşma’nın 85. Maddesinin 3. Paragrafının 1475/95 Sayılı Motorlu Taşıtlar Dağıtım ve Servis Anlaşmalarına Uygulanmasına ilişkin Komisyon Tüzüğünün Değerlendirmesine İlişkin Rapor”u hazırladı ve ilgili tüm tarafların görüşlerini yansıtarak bir sonuç değerlendirmesine ulaştı. Komisyon'un ulaştığı sonuç aslında malumun ilanıydı: Avrupalı tüketici blok muafiyeti tüzüğünden kendi payına düşen faydayı elde edememişti. 1475/95 No.lu Tüzüğün yürürlükte kaldığı süre içerisinde motorlu taşıt üreticilerine karşı açılan davalar, bu Tüzüğün esaslı amaçlarından birisi olan tüketicinin çıkarlarının korunmasının bütünüyle yerine getirilememiş olduğunu zaten açıkça göstermekteydi. Bununla birlikte, Komisyon’a yeni motorlu taşıtlar dağıtım ve/veya servis sistemlerine ilişkin olarak yapılan bildirimler, 1475/95 No.lu Tüzüğün başka tip dağıtım veya servis anlaşmalarını kapsamadığını ve böylece sadece tek bir anlaşma tipi için hukuki güvence getirmiş olduğunun anlaşılmasına da yol açmıştı.

Komisyon, AB sınırları içerisinde sektörde yoğun bir rekabet ortamının tesis edilebilmesi için üye ülkeler arasındaki ticareti canlandıracak, marka içi rekabeti tesis edecek ve bayileri ana firmaların karşısında güçlendirecek bir blok muafiyetinin hazırlanması için kolları sıvadı ve yeni blok muafiyeti tüzüğü üreticilerin tüm karşı-lobilerine rağmen ortaya çıktı.