Arama yapmak için lütfen yukarıdaki kutulardan birine aramak istediğiniz terimi girin.

Türkiye’de ve AB’de Rekabet Hukuku Uygulamaları

Miray ILIKSOY

Rekabet, toplumda yaşayan insanlar arasında ortaya çıkan sosyolojik bir olgudur. Spor, politika, bilim gibi alanlarda ortaya çıkan rekabetin, hukuki açıdan belirginleştiği bölge ekonomik alandır. Rekabetin, ekonomi üzerindeki etkileri oldukça önemlidir. Arz ve talep dengesi bunun en önemli nedenlerindendir. Tüketiciler en uygun fiyatta mal ve hizmette kaliteyi istemekte, üreticiler ise, daha büyük topluluklara ulaşmayı hedeflemektedirler. Dolayısı ile bu noktada üretim faktörleri arasında ekonomik hayatta, kıyasıya bir mücadele oluşmakta, bu mücadeleden tüketiciler de etkilenmekte ve bu noktada rekabetin bir takım kurallara bağlanması gerekmektedir. Çünkü teknolojik ve bilimsel alandaki gelişmeler, ekonomik hayata da yansımakta ve bu da ekonomik hayattaki ilişkileri daha karmaşık hale getirmektedir. Tüm bunlara bağlı olarak, ortaya haksız durumlar çıkabilmekte ve bu da hem üretici hem de tüketicileri mağdur edebilmektedir. İşte bu noktada serbest piyasa ekonomisini benimsemiş ülkeler, hukuki alanda rekabetle ilgili düzenlemeler yapmakta ve bu düzenlemeleri mevzuatlarına koymaktadırlar.

Türkiye de rekabet hukuku ile ilgili mevzuat olan 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’u 13 Aralık 1994 tarihinde yürürlüğe koymuştur. Bu kanun AB-Türkiye Ortaklık Hukuku kapsamında kabul edilmiş ve Avrupa Birliği ve Türkiye arasında rekabet mevzuatı uyumlaştırılmıştır. Kanunun amacı, mal ve hizmet piyasalarındaki rekabeti engelleyici, bozucu, ve kısıtlayıcı anlaşma ve uygulamaları ve piyasaya hakim olan teşebbüslerin bu hakimiyetlerini kötüye kullanmalarını önlemek, bunun için gerekli düzenleme ve denetlemeleri yaparak rekabetin korunmasını sağlamaktır.

Rekabetin korunmasının ve bu yolda düzenlemeler yapılmasının pek çok önemli yönü vardır; her şeyden önce rekabet, üreticilerin, tüketicinin talep ve beklentilerine karşılık vererek üretim ve yatırım yapmasını sağlamaktadır, ayrıca, artan rekabet gücü rakipler arasında, ürettikleri mal ve hizmetlerdeki kaliteyi teknolojiye bağlı olarak artırmakta, ürün çeşitliliği sağlamakta, bu sayede tüketiciye de seçme özgürlüğü sunmaktadır.