Arama yapmak için lütfen yukarıdaki kutulardan birine aramak istediğiniz terimi girin.

Teşebbüslerin Farklı Bölgelerde Aynı Fiyatı Uygulayabilmelerine Yönelik Bir Düzenlemenin Rekabet Hukuku Açısından Değerlendirmesi

Hakan ÖNCEL

Teşebbüslerin farklı bölgelerde aynı fiyatı uygulayabilmelerine yönelik bir uygulamanın rekabet hukuku açısından değerlendirilmesinde iki ayrı durumun incelenmesi gerekmektedir. Bunlardan ilki, bu tip yeknesak fiyat uygulamalarının teşebbüslerin kendi iradeleri doğrultusunda gerçekleştirildiği durumlardır. İkinci durum ise, yeknesak fiyat uygulamasına yol açacak düzenlemenin rekabet otoriteleri tarafından mevzuat olarak yürürlüğe alınmasıdır.

Teşebbüslerin kendi iradeleriyle farklı bölgelerde aynı fiyatları uygulamalarının mevcut yürürlükteki mevzuat tahtında belli kısıtlamalara tabi olacağı açıktır. Nitekim, rekabet hukukunun temel prensipleri doğrultusunda, teşebbüslerin mal veya hizmetleri sağlarken bu mal veya hizmetlerin fiyatlarına ilişkin olarak yapabilecekleri müdahaleler teorik olarak ilk bağımsız alıcı ile kısıtlıdır.

Teşebbüslerin ürün veya hizmetlerini doğrudan tüketiciye sunmaları durumunda farklı bölgelerde aynı fiyatın oluşması 4054 Sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun tahtında herhangi bir ihlal oluşturmayacaktır. Bu durumda, sağlayıcı ile tüketici arasında bağımsız aracı bulunmayacağı için, sağlayıcının perakende satış fiyatını Türkiye’deki tüm noktalar için “tek fiyat” olarak tespit etmesi -bağımsız alınmış bir ticari karar olması şartıyla- rekabet hukukuna uyumlu olarak kabul edilecektir.