Spor Müsabakalarının Yayınlanmasına İlişkin AB İçtihatları
Özlem ERAKSOY ÖKSÜN
Giriş
İlk bakışta spor yayın haklarının tek bir teşebbüs tarafından toplu olarak (söz konusu spor dalının bulunduğu ligdeki tüm takımların spor yayın haklarının toplu olarak) satılmasının rekabet hukuku açısından herhangi bir sakınca doğurmadığı düşünülmektedir. Bununla beraber takımların devrettikleri yayın haklarına ilişkin akdettikleri sözleşmelerin uzun süreli olması, kapsamlı münhasırlıklar içermesi ve yeni yayın hizmetlerine ilişkin olarak kısıtlayıcı etkiler taşıması bu sözleşmelerin rekabete aykırı unsurlar içerdiği izlenimini de yaratmaktadır. Söz konusu bu olası rekabet ihlallerinin ise ancak içtihatların incelenmesi marifetiyle irdelenmesi mümkündür.
Avrupa Komisyonu son yıllar içerisinde bildirim veya şikayetlere dayanarak profesyonel spor sektörüne veya spor yayın hakları gibi bağlantılı olaylara ilişkin olarak 81. ve 82. maddeler kapsamında 60’a yakın soruşturma başlatmıştır.1
İlgili Pazar
Rekabet hukuku kapsamında spor yayın haklarının pazarlanması konusu ile ilgili olarak karşılaşılan en büyük problem ilgili ürün pazarının belirlenmesi esnasında ortaya çıkmaktadır. Rekabet hukuku esas olarak rekabete aykırı anlaşmalar ve bu anlaşmaların piyasadaki etkileri ile ilgilenmektedir. Kısıtlayıcı anlaşmalara ilişkin ilgili pazarda oluşması muhtemel bir etkinin incelenmesi esnasında ise taraflardan her birinin pazardaki etkisi ayrı ayrı sorgulanmaktadır.